Saturday, January 9, 2010

مجازات های مالی برای سرکوبگران تظاهرات مردم

کاخ سفید واشنگتن سرگرم تهيه پیش نویس طرحی برای اعمال مجازات های مالی جدیدی علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران است که در سرکوب های اخیر مردم مستقیماً نقش دارند.

روزنامۀ آمریکائی "وال استریت جورنال" به نقل از منابعی که نام شان را فاش نکرده است می نویسد استراتژیست های وزارت خزانه داری آمریکا از مدتی پیش توجه خود را بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متمرکز کرده بودند که به عنوان یک قدرت نظامی و اقتصادی پشت سر آیت الله خامنه ای، رهبر، و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، قرار دارند.

به نوشتۀ این روزنامه، در هفته های اخیر شماری از چهره های برجستۀ اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران که در مؤسسات تحقیقاتی استراتژیک سخنرانی کرده اند فهرستی از شرکت های وابسته به سپاه را برای این مجازات ها پیشنهاد کرده اند.

شرکت مخابرات ایران که سپاه پاسداران مالک بیش از نیمی از آن است و شرکت آلومینیوم سازی ایران از جمله این شرکت ها هستند.

مقالۀ وال استریت جورنال در ادامۀ مقاله به این نکته اشاره می کند که خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا، در هفتۀ گذشته با چهار تن ازپژوهشگران برجستۀ ایرانی در وزارت امور خارجه دیدارکرده و اوضاع کنونی ایران را با آنان مورد بحث قرار داده است.

به نوشتۀ این روزنامه خانم کلینتون در این دیدار این پرسش را مطرح کرده است که اگر تهران به ناگهان برای سازشی بر سر پروندۀ هسته ای ایران اعلام آمادگی کند، این امکان وجود دارد که بدون آسییب زدن به اپوزیسیون با جمهوری اسلامی ایران توافقی کرد؟


رسول نفیسی تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه در واشنگتن، معتقد است که تحریم ها اثر مشخصی بر روی ایران و تصمیم های آن نداشته و بیشتر مصرف داخلی دارد.

به نظر این پژوهشگر سیاسی، دولت آمریکا دچار یکنوع دوگانگی است، زیرا باید موضعی بگیرد که به جنبش مردم ایران لطمه نزند و تصویری بوجود نیاورد که او را در کنار دولت احمدی نژاد قرار بدهد. اما دل نگرانی اصلی آمریکا، موضوع توسعه اتمی ایران است که می تواند آرامش منطقه را بر هم بزند. آمریکا از این می ترسد که حملۀ احتمالی اسرائیل به ایران جنگ های دیگری را در منطقه بدنبال بیاورد.

عامل دیگری که این تحلیلگر به آن اشاره دارد، ضرورت پاسخگوئی دولت به انتقادات داخلی است. بعقیدۀ وی با در نظرگرفتن همه این عوامل، به نظر می رسد که کاخ سفید با هدف گرفتن افراد مشخص و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران راه حلی میانه یافته است و می افزاید که طرح امروز می تواند راه حلی برای پاسخگوئی به جناح راست حکومت آمریکا و فشارهای داخلی باشد.
به قلم : فواد روستائی

رسول نفیسی

No comments:

Post a Comment